De expositie “Oekraïens Licht” van Svetlana Tartakovska, die van 8 tot 18 september werd gehouden in Stichting Nyengaerde, bood een unieke en persoonlijke blik op Oekraïne door middel van schilderkunst. De tentoonstelling bestond uit vijftien schilderijen, die in verschillende ruimtes van het huis werden gepresenteerd: de woonkamer, eetkamer en serre. De werken hadden allemaal een directe link met het thuisland van de kunstenaar, Oekraïne, en reflecteerden zowel de schoonheid als de complexiteit van de Oekraïense cultuur en de huidige situatie in het land.
De expositie kreeg de titel “Oekraïens Licht”, wat zowel de strijd als de hoop symboliseert die Oekraïne kenmerkt te midden van de oorlog en crisis. Een bijzonder werk dat tijdens de expositie werd onthuld, was het portret “Het Oekraïense meisje”, een schilderij van een vierjarig meisje genaamd Polina. Polina, die samen met haar familie tijdelijk in Nyengaerde verbleef, werd door Tartakovska vastgelegd in een bijzonder moment van haar jonge leven. Het schilderij was in opdracht gemaakt door Ada Bootsma, de bewoner van Nyengaerde, die haar dankbaarheid en affectie voor het meisje wilde uitdrukken door haar een “vaste plek” in haar huis te geven.
De werken van Tartakovska kenmerken zich door psychologische diepgang, waarbij de kunstenaar vaak emoties en persoonlijke verhalen uitdrukt die de kijker kunnen beroeren. Dit werd versterkt door de dynamische opzet van de tentoonstelling, waarbij bezoekers niet alleen als passieve toeschouwers fungeerden, maar actief werden uitgenodigd om hun eigen associaties en gedachten op te schrijven. Dit interactieve element maakte de expositie niet alleen visueel indrukwekkend, maar ook emotioneel en intellectueel betrokken, met de mogelijkheid voor het publiek om een persoonlijke verbinding te maken met het werk.
In deze context kreeg het publiek de gelegenheid om anders naar Oekraïne, haar cultuur en mensen te kijken, vooral gezien de recente geopolitieke situatie. De tentoonstelling bood een krachtige reflectie op de menselijke kant van het conflict en de manier waarop kunst kan bijdragen aan het begrip en de verwerking van dergelijke gebeurtenissen. De schilderijen waren daarmee niet alleen een artistieke weergave, maar ook een document van de Oekraïense ervaring, waarbij het licht van hoop en veerkracht in het werk van Tartakovska centraal stond.